Ur boken Dokumentation av en masspsykos:


Några förklaringar och beskrivningar utöver det som finns i förorden.
 

Jag vill skriva lite om hur man gör när man ger sig på mig på nätet, i bildkonst, i tidningen och även alltså på tv. Jag vet inte om ordet travesti är rätt för att beskriva en del av attackerna.
Det man gör är att man ser till att attacken är tillräckligt skev för alla att fatta att det inte är något seriöst, på riktigt, utan handlar om en smart attack på en viss individ. Någon alla vet vem det är, utan att behöva skriva ut namnet. (Det får man ju undvika att göra. Annars kunde jag ju anmäla det.)
I genomgången av HW’s facebook, på sidan 172, nämner jag hur jag en trampa-på-Torger-utställning jag funnit, som det stått om i tidningen. Man har gett utställningen namnet
Mäst häst. Alla fattar att det inte är ”på riktigt” när det finns ett sådant skrivfel. Det är samtidigt två pekningar mot mig. Dels genom ”häst” (parhästarna etc.) och dels just genom skrivfelet. Jag har problem med ä och e, och det finns massor av såna skrivfel i mina texter. På så sett leds alla redan där till att förstå att det är en ”trampa-på-idioten-utställning”.
Jag har funnit många på nätet, som plötsligt ändrat sin seriösa profil till en ”trampa-på-idioten-profil”. (Vilket är bra förbryllande att se.) Ett exempel är Marcus Priftis. Jag borde inte ha skrivit i förordet till Track A-dagbok 5 att jag fått undertiteln,
Vad som helst kan normaliseras, från vad han skrivit om normalisering i boken Främling, vad döljer du för mig? Det tog ett tag, men plötsligt hade han ändrat sin hemsida. Förr hade han en riktigt klockrent snygg och bra topp på sidan. Nu fanns en bild på honom, sittande med dum min, i en röd-, vit- och blårandig T-tröja. Det är förde att jag har en sån T-tröja och han vill peka mot mig. Boken Främling, vad döljer du för mig? fanns nu i toppen, men det var tillsammans med nåt med socialdemokratin, som jag inte fattade. (En annan bok, vad jag minns.) Innan hade han en riktigt tjusig bild på hur han humorstrålande talade på scen. Från stå upp-framträdande, tolkade jag. Nu hade han i stället en bild, som såg ut som en scenbild, där han talade som en demonisk trollkarl eller nåt. Obehaglig min. (Ett krokigt finger.) Och på T-tröjan stod nåt som jag inte fattat förrän då jag nu tog in genomgången av HW’s facebook. Det stod ÄVGÄ ALLA! Jag kunde inte begripa det. Sökte på google på ”avgä”. Men han har bara gjort samma sak som med utställningen, och gjort ett avsiktligt skrivfel med ä i stället för e. En pekning mot mig. Nåt som är uppenbart skevt/fel, så man fattar att hans profil nu inte är ”honom på riktigt” – riktigt – utan att han ”spoofar” mot mig.
Just att ”avge alla” skulle jag tro hänsyftar till alla kontakter jag haft som grusats. Kontaktpersoner, psykolog och vänner. Men kontakterna har ju alla gått åt helskote förde att de alla föredragit att tro konsensuslögner om mig, och inte vad jag sagt, och därför inte betett sig ok.
Ett exempel till är Värmlands museums utställning Jesper värld. Jespers värld, fast utan genitiv s. Ett avsiktligt skrivfel, som pekar till min Aspergerlänk. Jesper har Aspergers syndrom. Förr har man inte kallat det Aspergers syndrom, utan Asperger syndrom. Då man gjorde utställningen var jag antagligen den sista på jorden som fortfarande, på min hemsida och i videor, kallade det Asperger syndrom. Så igen är det ett uppenbart skrivfel, som pekar mot mig. Jag tittade på vad jag fann på nätet, från utställningen, och Jesper ”spoofar” hejdlöst utifrån saker jag förr haft på min länk med konst.
Denna film är gjort av en värmländsk filmregissör, som är vän med min forna hyresgäst, T. T har spelat en roll i en film han gjort, som heter Natan. Det var kort innan T blev min hyresgäst. Redan med Natan var regissören inne på ett ”spoof-spår” mot mig. Namnet är likalydande med bokavdelningen Notna och Najon i Öppningar till grottan. (Notna och Najon är Anton och nojan baklänges.) Regissören heter Jonas i förnamn, och han har gjort filmen tillsammans med en annan Jonas, och de har skrivit att den är gjort av ”dubbel-Jonas”. En anspelning på Robert och mig som parhästar. Men – kusligare - nog också utifrån ”parmänniskorna” Robert hade om på sin startsida. Det var från en gammal text, som Robert plockat fram 11/9. Det hade ju varit två plan. Man skall ha gjort en koppling mellan ”terroristparmänniskor” och ”parhästarna”. Jag har skrivit om detta. (Det har varit väldigt lätt att tolka in saker i hur Robert skrivit på hemsidan, och allmänt uttryckt sig.)
Hur som helst har Jonas, innan filmen han gjorde med museet, gjort en ruggig trampa-på-fiction-Torger-film, som heter Framtidens melodi. Jag har bara orkat att se några sekvenser. Jag har beskrivit det i tidigare bok.
Om jag skulle gå in på Värmlands konstnärsförbunds hemsida, skulle jag helt säker hitta en mängd trampa-på-fiction-Torger-bilder. Tallösa är i gång mot mig.
Jag har hittat flera utställare på Värmlands museum, som gjort saker mot mig. HB fanns, som sagt, samtidigt som Robert. Robert tydliggör att det hon gör handlar om mig. (I huvudsak. Det som visades upp och talades om i varje fall.) Efter den utställningen fann jag att museet hade en ny trampa-på-idiot-Torger-utställning. Sen dess har jag inte gått in på hemsidan. Jag skulle tro de har något mot mig ständigt sedan dess.


 





 


©Torger Berstad | www.lanterna.nu